Meestgestelde vragen consumenten

Makelaars zijn gewend inmiddels gewend om met Eerlijk Bieden te werken. Als consument is het vaak de eerste keer dat je in aanraking komt met Eerlijk Bieden. We hebben daarom de meestgestelde vragen van anderen over Eerlijk Bieden hadden hier voor je beantwoord.

Meestgestelde vragen

Kan Eerlijk Bieden het biedlogboek met mij delen?

Nee, Eerlijk Bieden zelf deelt het biedlogboek niet rechtstreeks met consumenten. Alleen de makelaar van de verkopende partij kan het biedlogboek beschikbaar stellen, bijvoorbeeld nadat het verkoopproces is afgerond. Je kunt dit dus opvragen bij de betreffende makelaar.


Ik heb een klacht over een makelaar – wat kan ik doen?

Als je een klacht hebt over een makelaar die gebruikmaakt van Eerlijk Bieden, raden we aan om deze eerst met de makelaar zelf te bespreken. Kom je er samen niet uit, dan kun je:

  • Contact opnemen met de brancheorganisatie (bijvoorbeeld Vastgoed Nederland of NVM) waarbij de makelaar is aangesloten. Zij hebben een eigen klachtenprocedure.

  • Een melding doen bij Eerlijk Bieden via het klachtenformulier op onze website: eerlijkbieden.nl/klachten. Wij kunnen nagaan of het biedproces correct is verlopen binnen ons systeem.

Let op: Eerlijk Bieden is geen toezichthouder op het gedrag van makelaars, maar we nemen signalen over misbruik of onregelmatigheden wel serieus.

Waar kan ik bieden op een woning?

Om te bieden op een woning dient de makelaar je uit te nodigen middels het biedformulier. Op deze pagina vind je alle informatie over de woning en kan je in een paar klikken een bod plaatsen.

 

Nog geen toegang gehad, vraag dit voor de zekerheid na bij de betreffende makelaar!

Hoe werkt Eerlijk Bieden?

Via het biedplatform van Eerlijk Bieden stellen we de makelaar in staat om woningen op verschillende manieren te verkopen.

Van inschrijving tot 'traditioneel bieden', wij zorgen voor een sluitend biedlogboek en auditen de verkoopdossiers. Op deze manier zorgen we voor een laagdrempelige manier om aan toekomstige wet- en regelgeving te voldoen.

Zijn er kosten aan verbonden voor de consument?

Nee, Eerlijk Bieden is een keurmerk voor makelaars.

Zowel de verkoper als de kandidaten (of kopers) hoeven niets te betalen voor dit systeem; dat zou ook niet eerlijk zijn!

Wij vragen aan aangesloten makelaars een bijdrage. 

Kan er alsnog gesjoemeld worden?

Nee, wij loggen digitaal alle stappen in het proces. De makelaar, verkoper, of kandidaten kunnen geen wijzigingen aanbrengen in deze data. Het biedlogboek wordt vervolgens volledig automatisch aangemaakt.

Gaat Eerlijk Bieden ten koste van het verkoopresultaat?

Nee, ons systeem zorgt er enkel voor dat jouw makelaar zich te allen tijde aan de brancheregels houdt. Omdat het verkoopproces nog altijd exact hetzelfde is (gesloten inschrijvingen), zal het verkoopresultaat hier nooit onder lijden. 

Kan mijn aankoopmakelaar ook bieden op woningen?

Iedereen die het biedformulier ontvangen heeft, mag meebieden. Jouw aankoopmakelaar kan ook gewoon gebruik maken van het biedformulier om namens jou een bod uit te brengen.

Wordt mijn data gedeeld met derden?

Nee, wij vragen enkel de info die écht nodig is om een bieding tot stand te brengen, zoals jouw contactgegevens of biedingsdetails. 

Alle andere persoonsgegevens zullen wij nooit zomaar delen of doorverkopen aan derden. zoals banken of hypotheekverstrekkers; dat zou niet bij onze naam passen.

Hoe weet ik of een makelaar is aangesloten?

Alleen aangesloten leden mogen gebruik maken van ons keurmerk. Wil je zeker weten dat jouw makelaar gecertificeerd is? Kijk dan op onze ledenpagina.