Eerlijk Bieden bij RTL Z

Media-aandacht voor klachten over makelaars

Lourens is afgelopen week geïnterviewd door RTL Z naar aanleiding van de klachten die zijn binnen gekomen bij het meldpunt van Vereniging Eigen Huis. Eerlijk Bieden heeft een missie om samen met makelaars te bouwen aan een eerlijke en toekomstbestendige woningmarkt. De uitzending van RTL Z is hier terug te zien, het volledige artikel volgt hieronder:

Wordt de huizenmarkt ooit weer eerlijk? Deze ondernemers denken de oplossing te hebben

Vriendjespolitiek, het achterhouden van biedingen, dealtjes tussen bevriende makelaars: veel potentiële huizenkopers raken meer en meer gefrustreerd over de huizenmarkt en de in hun ogen ‘oneerlijke biedingspraktijken’ die makelaars erop nahouden. Ondernemers Maurits Grosfeld en Lourens Pel zijn elk een bedrijf gestart om dat tij te keren. Met meer transparantie wordt de huizenmarkt eerlijker, is hun belofte.

Maurits Grosfeld is oprichter van House.nl, een platform waarop je je huis kunt verkopen met een ‘open veiling’, waarbij elk bod openbaar is. “Kopers krijgen dan een eerlijke kans. Verkopers een hogere verkoopopbrengst”, zegt hij in gesprek met RTL Z.

Lourens Pel startte begin dit jaar met Eerlijk Bieden, een ander platform, waarbij biedingen tijdens de verkoop wel geheim blijven. Maar na het sluiten van het voorlopig koopcontract krijgt elke potentiële koper te horen wat de andere biedingen waren. “We zijn een tussenpersoon tussen de kandidaat en de makelaar. Je kunt ons zien als een soort notaris.”

410.000 euro

Er moet iets gebeuren om de problemen op de krappe woningmarkt aan te kaarten, vinden ze allebei. De huizenmarkt is bijzonder krap en breekt record na record. Vorige week noteerde makelaarsclub NVM een gemiddelde huizenprijs van 410.000 euro, voor een bestaande woning.

‘Het moet transparanter’

Demissionair minister van Wonen Kajsa Ollongren (D66) wil dat het biedingsproces transparanter wordt. “Alleen op die manier kunnen we voorkomen dat dit soort praktijken zich in de toekomst blijven voortdoen”, schrijft Ollongren in een brief aan de Kamer, naar aanleiding van klachten van huizenkopers.

Hoe? Dat is nog een vraagteken. ‘In het bepalen van de te nemen stappen’ wil Ollongren kijken naar de initiatieven van brancheverenigingen als NVM, VBO Makelaars en VastgoedPRO, die zelf bezig zijn met het ontwikkelen van tools op dit vlak.

De gekte op de huizenmarkt heeft verschillende oorzaken: een gebrek aan aanbod, extreem lage rente en een rits fiscale en financiële regelingen die een prijsopdrijvend effect hebben.

Maar een deel van de frustratie richt zich ook op makelaars. Bij een meldpunt van de Vereniging Eigen Huis over oneerlijke biedingspraktijken van makelaars kwamen honderden klachten binnen, van kopers en verkopers die zich benadeeld voelen door hun makelaar.

Prijzen opdrijven

Bijvoorbeeld omdat biedingen werden achtergehouden. Of makelaars die kopers tegen elkaar uitspelen en zo de prijs verder en verder opdrijven.

De initiatieven van Grosfeld en Pel klaren de boel op, door het biedingsproces weg te halen bij makelaars, te digitaliseren en te openbaren.

House.nl, van Grosfeld, gaat daarin het verst. Iedereen die een bod doet weet wat de andere biedingen zijn, waardoor een huis als het ware geveild wordt en per opbod wordt verkocht. De stapjes tussen de verschillende biedingen worden daardoor kleiner.

“In het huidige systeem heb je misschien wel duizenden of tienduizenden euro’s overboden, terwijl dat niet nodig was”, legt Grosfeld uit. Want je weet nooit hoeveel de nummer 2 had geboden. “Het verschil tussen de hoogste en de een na hoogste bieder wordt in ons systeem dus gematigd. En kopers kunnen zelf beslissen of ze daarin mee gaan of niet, omdat ze precies zien wat andere potentiële kopers doen.”

Verkopersmarkt

Een overdaad aan transparantie heeft ook nadelen, volgens Lourens Pel van Eerlijk Bieden. “Open bieden floreert in een verkopersmarkt, want kopers zullen dan snel tegen elkaar opbieden. Maar bij een recessie valt zo’n systeem snel door de mand. Als je ziet dat er minder gegadigden zijn zul je minder bieden. Het prijsopdrijvende effect werkt dan omgekeerd.”

Link naar het volledige artikel van RTL Z.

Meer informatie over Eerlijk Bieden of een demo? Neem dan snel contact met ons op!

Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter