Online bieden op een huis

online bieden op een huis

Online bieden op een huis is steeds gebruikelijker in Nederland. Waar je vroeger nog een papieren formulier van de makelaar moest invullen, kan je tegenwoordig op je telefoon een bod achterlaten op jouw droomwoning. Maar hoe werkt dit eigenlijk en welke verschillende manieren zijn er? In dit artikel leggen wij jou alles uit.

Wat is het verschil met de ’traditionele’ methode?

Voorheen was het zo dat iedere makelaar een andere manier van bieden kon hanteren. Waar je bij de ene makelaar een gesloten envelop moest achterlaten, kon je naar de andere makelaar gerust een mailtje sturen. Voor starters kon dit nog wel eens lastig zijn, omdat er geen eisen waren aan de details van jouw bod. Biedingen liepen daarom uiteen van enkel informatie over een koopsom, tot aan het volledig specificeren van de voorwaarden. Uiteindelijk kan het daarom lastig zijn voor makelaars en verkopers om de ideale koper te vinden.

Met de komst van online bieden is dit verleden tijd. Alle kandidaten kunnen met online bieden dezelfde informatie achterlaten voor een bod. Hierdoor wordt het voor de makelaar en verkoper een stuk eenvoudiger om kandidaten te vergelijken.

Vormen van online bieden

In de huidige woningmarkt zijn er twee vormen terug te vinden, deze worden meestal aangeduid als ‘open’ of ‘gesloten’. Een open systeem kan je het best vergelijken met veilingsplatformen zoals Marktplaats of Vakantieveilingen. Alle kandidaten kunnen elkaars biedingen openbaar inzien en tot een sluitingsdatum meebieden. Een nadeel kan zijn dan mensen ook nepbiedingen kunnen uitbrengen om de prijs op te drijven, zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.

Gesloten bieden komt nu verreweg het meest voor. Bij deze methode wordt er ook een sluitingsdatum gehanteerd, maar blijven de biedingen geheim. Het systeem van Eerlijk Bieden heeft het gesloten biedproces gedigitaliseerd. Door middel van de ‘digitale notaris’ blijven biedingen bewaard in een digitale kluis en is het hele systeem gelogd in een biedlogboek.

WNL over de invoering van het biedlogboek

Ervaringen in de praktijk

De verschillen tussen het aantal verkochte woningen is relatief groot. Per maand worden er ongeveer 33 woningen verkocht met het open bieden systeem. Tijdens de opstartfase van het gesloten Eerlijk Bieden systeem, werden er ongeveer 61 woningen per maand verkocht.

Er is tot op heden weinig zicht op het verschil in resultaat tussen de verschillende vormen. Doordat het fenomeen nog relatief nieuw is, beschikken onderzoekers nog over te weinig data. Daarnaast wordt bij een open biedsysteem meestal een ‘vanafprijs’ gehanteerd. Dit houdt in dat enkel biedingen boven deze prijs geaccepteerd worden. Bij het gesloten systeem wordt er gewerkt met een reguliere ‘vraagprijs’. Kandidaten zijn dan volledig vrij om te bepalen wat ze bieden. Een echte vergelijking tussen de twee methoden wordt hierdoor lastig.

Voor verkopers wordt in de huidige markt ook het recht van gunning steeds belangrijker. Naast prijs gaat daarom ook de motivatie van kandidaten steeds meer meespelen. Binnen een gesloten systeem is er dan ook meer ruimte om een motivatie achter te laten. Bij de motivatie kan je denken aan het onderbouwen van bijvoorbeeld je voorbehouden, of een persoonlijk bericht aan de verkoper.

Wat betekent dit voor mij?

Voor de consument, zowel verkopend als zoekend, zal het algehele proces een stuk transparanter worden. Biedingen worden, ongeacht het systeem, automatisch gelogd waardoor er geen ruimte meer is voor gesjoemel. Alle activiteiten in het verkoopproces worden beschreven in het biedlogboek. Het proces is daarom altijd controleerbaar voor de kandidaten.

Voor makelaars betekent het online bieden waarschijnlijk vooral tijdsbesparing door automatisering. Doordat biedingen centraal op één plek binnenkomen is er geen omkijken meer naar het zoeken en doorsturen van mailtjes. Daarnaast is er sprake van een uniforme manier van bieden waardoor kandidaten beter te vergelijken zijn. Het advies aan de klant wordt hierdoor gemakkelijker. Lees de ervaringen van Pooters Makelaardij terug in de blogreeks Makelaars aan het woord.

Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter