Het Biedlogboek in de makelaardij

Afgelopen dinsdag heeft Minister Ollongren van Binnenlandse Zaken bekend gemaakt dat makelaars moeten gaan werken met een automatisch Biedlogboek. Dit Biedlogboek moet misstanden in de makelaardij voorkomen en het koopproces daarmee transparanter maken. Makelaarsvereniging VBO heeft deze methode afgelopen maand getest met positieve resultaten.

Wat is een biedlogboek?

Het biedlogboek is een automatisch gegenereerde webpagina (of document) met daarop alle relevantie informatie over een transactie. Met behulp van het biedlogboek kunnen betrokken partijen alle acties in het verkoopproces achteraf inzien en zo nodig controleren.

In een biedlogboek zijn er een aantal vaste onderdelen terug te vinden. Om te beginnen worden alle biedingen (geanonimiseerd) getoond met een exacte datumweergave. Naast de hoogte van het bod worden zijn ook eventuele voorbehouden en opleveringsvoorkeuren in te zien. Na het gunnen van de woning wordt tenslotte het ‘winnende’ bod getoond. Eerlijk Bieden heeft dit enkele maanden geleden als eerste op de markt door middel van een pilot geïntroduceerd.

Waarom is een Biedlogboek van belang?

Het delen van de voorwaarden en voorkeuren van een betreffend bod zijn belangrijk om de consument inzicht te geven in het gunnings- en prijsvormingsproces. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat de verkoper een koper aanwijst die niet per se het hoogste bod heeft, maar wel beter aansluit op bijvoorbeeld de voorkeur in oplevering. Daarbij kan het voorkomen dat een verkoper kiest voor bijvoorbeeld een particulier in plaats van een belegger. Een consument kan vervolgens leren van deze data om de kennis toe te passen bij een volgende bieding.

In het geval van een geschil beschikt de consument ook over bewijslast. Wanneer een consument in het verleden een vermoeden van misstanden had, dan was de consument volledig afhankelijk van de informatievoorziening van de betreffende makelaar. Met een Biedlogboek beschikt de consument nu over een onafhankelijke informatiebron. 

https://twitter.com/PJBoelhouwer/status/1458453935526748165?s=20
Peter Boelhouwer, Hoogleraar Huisvestingssystemen, over de invoering van het biedlogboek.

 

Is een Biedlogboek waterdicht?

De onderliggende data voor het Biedlogboek wordt verzameld binnen het verkoopsysteem van Eerlijk Bieden. Een makelaar hoeft hier geen extra acties voor uit te voeren, ten opzichte van de huidige workflow. Doordat alle acties binnen het verkoopsysteem automatisch gelogd worden, is er geen ruimte meer voor aanpassingen door derden. Op deze manier voorkomen wij dat er door partijen gesjoemeld kan worden met de data.

Na de drie dagen wettelijke bedenktijd wordt het Biedlogboek vervolgens gedeeld. Dit is vooralsnog alleen zichtbaar voor kandidaten die hebben geboden op een woning.

Bevindingen in de praktijk

Afgelopen maand heeft Eerlijk Bieden samen met makelaarsvereniging VBO een pilot gehouden onder haar leden. Circa 90 VBO-leden namen deel aan de pilot. Aan deze leden is gevraagd een deel van hun woningen via het platform te verkopen. In een maand zijn er 60 woningen verspreid over Nederland aangemeld via het Eerlijk Bieden-systeem. Consumenten waardeerde deze methode met een 8,8.

Over Eerlijk Bieden

Eerlijk Bieden is het eerste volledig onafhankelijke keurmerk in Nederland dat toeziet op eerlijke woningtransacties. Aangesloten makelaars maken gebruik van het gecertificeerde verkoopsysteem van Eerlijk Bieden waardoor het proces te allen tijde inzichtelijk is voor alle betrokkenen, zonder af te doen aan het verkoopresultaat. Om eventuele misstanden te voorkomen voert Eerlijk Bieden audits uit onder haar leden.

Heb je als consument zelf vragen over een bepaalde transactie of is er sprake van een geschil, dan helpt Eerlijk Bieden je graag verder. Door over te stappen op deze uniforme manier van bieden, zijn de spelregels voor alle kandidaten van tevoren bekend en kunnen deze niet zomaar gewijzigd worden.

Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter